Gemeenschappelijke regeling
- Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering, door middel van de gemeentelijke bijdragen, van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.509.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
4.231.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Liquidatie van de GR Presikhaaf Bedrijven is in voorbereiding.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule 'Inkoop van specialistische zorg'. Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en WMO). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken). Als laatste is hieraan in 2019 de module Werkgeverschap SW toegevoegd.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
656.000
Per 31-12-2020 €
586.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
3.406.000
Per 31-12-2020 €
4.514.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
32.466.061
Ontwikkelingen
In 2021 zijn geen nieuwe modules voorzien. De MGR-organisatie werkt aan het verder vormgeven van de toegevoegde waarde onder andere door kennisdeling en samenwerking tussen de modules. Bij de module inkoop vinden kwaliteitsonderzoeken plaats.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
In de MGR werken 11 gemeenten in Centraal Gelderland sinds 2017 samen in het sociaal domein. Vanaf 2019 bestaat de MGR uit vier modules met daarboven een kleine beheerorganisatie, die efficiënt en kostenbewust opereert. Arnhem neemt deel aan alle modules en is in verhouding een grote 'klant' van de uitvoeringsorganisatie.
De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een indicatie voor de WSW zijn per 1-1-2019 bij de module van Werkgeverschap SW ondergebracht. De financiële bijdrage, die eerder via Presikhaaf Bedrijven liep, is toen in de begroting van de MGR ingebracht.
In de verschillende bestuurscommissies, waarvan Arnhemse wethouders deel uitmaken, wordt inhoudelijk gesproken en gestuurd op de modules. Ook in het DB en AB van deze gemeenschappelijke regeling heeft Arnhem een stevige stem. De MGR beschikt over een meerjarig uitvoeringsplan 2020-2023, een Meerjarenraming 2022-2024 en een uitvoeringsprogramma 2021. Over de voortgang daarvan wordt bestuurlijk periodiek gerapporteerd waardoor ook de uitvoeringsafspraken, die in dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd, kunnen worden gemonitord.
Besloten Vennootschap
- Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. De gemeente Arnhem heeft een borgstelling afgegeven van € 4.000.000 voor een financieringsovereenkomst tussen Scalabor en de Bank Nederlandse Gemeenten lopende tot 26 februari 2021.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
5.202.847
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
5.313.153
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Voor 2021 en verder zien wij de volgende ontwikkeling:
- aflopen van de termijn van het huidige aanwijsbesluit van gemeenten voor de SW-medewerkers en nieuwe besluitvorming daarop;
- snelle terugloop van het aantal SW-medewerkers (door pensionering e.d.);
- mogelijke invloed van corona op het behouden van het werk.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Bij start van het bedrijf hebben gemeenten Scalabor aangewezen als begeleider van de SW-medewerkers. Het aanwijsbesluit had een looptijd van 5 jaar, waarbij een jaar voor afloop bekend moet zijn hoe gemeenten verder gaan. Dit is een onzekere factor voor het bedrijf, waarbij eventueel risico in geval van het niet verlengen van de aanwijzing (en de dan benodigde afbouw van het bedrijf) volledig bij het bedrijf / de aandeelhouder ligt.
Vanuit de module WGSW van MGR, waar het feitelijk werkgeverschap voor de SW-medewerkers is belegd is reeds nu gestart met de zorgvuldige voorbereiding van het besluitvormingsproces. Om op die manier gemeenten te begeleiden in een tijdig en goed afgewogen besluit, waar mogelijk vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Het aantal SW-medewerkers loopt komende jaren flink terug. Als Arnhem - conform de uitgangspunten bij de oprichting - de werkgelegenheid die het bedrijf biedt zoveel mogelijk wil benutten voor het ondersteunen van mensen die anders niet of moeilijk aan het werk komen, zal een doorontwikkeling gemaakt moeten worden in de samenwerking met Scalabor. Dit betekent naast het inzetten op arbeidsontwikkeltrajecten ook inzetten op het volgens de mogelijkheden van de participatiewet andere vormen van werk. De werkbrigade zoals nu voorgesteld in herstelplan en begroting is een eerste essentiële stap die richting op. Inzet is hiermee werkgelegenheid te behouden en Arnhemmers voor langere tijd perspectief op (doorstroom naar) werk te bieden.