Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de begroting 2020 en rekening verklaard.
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | C | I/S | AR/ |
---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||
(x €1.000) | ||||||
Lasten | -3.641 | N | ||||
Zorg | -1.534 | N | Algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning | N | S | AR |
Zorg | 101 | V | Doelgroepenvervoer | N | I | AR |
Zorg | 933 | V | Ambulantisering GGZ | N | I | AR |
Zorg | -2.077 | N | Beschermd wonen | N | I | AR |
Zorg | -680 | N | Begeleiding | N | I | AR |
Zorg | -380 | N | Bedrijfsvoering | N | I | AR |
Zorg | 637 | V | Jeugdzorg | N | I | AR |
Zorg | -484 | N | Dubieuze debiteuren | N | I | AR |
Zorg | -157 | N | Specifieke jeugdzorgbudgetten | N | I | AR |
Baten | 157 | V | ||||
Zorg | 157 | V | Specifieke jeugdzorgbudgetten | N | I | AR |
Toevoegingen aan reserves | 0 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Huishoudelijke ondersteuning
Dit nadeel heeft betrekking op de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning. Per 1 juli 2020 is een beleidswijziging geweest, waarbij een verschuiving van maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning naar algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning wordt gestimuleerd. De verschuiving is vanaf juli/augustus zichtbaar. Dit nadeel wordt gecompenseerd met het voordeel op de wijkprogramma's maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning.
Doelgroepenvervoer
Het doelgroepenvervoer is uitbesteed aan de DRAN en deze heeft eerder een hogere gewijzigde begroting ingediend welke werd veroorzaakt door een hogere prijsindex, een nieuwe aanbesteding die duurder is uitgevallen en volumegroei. Daar staat tegenover de vastgestelde maatregel uit de MJPB 2020 van € 250.000 ter verlaging van het tekort. Hiervoor zijn beleidsregels Wmo en Jeugdwet opgesteld en vastgesteld. Ook is er een nieuwe Verordening Leerlingenvervoer aangenomen. Corona heeft effect gehad op het gebruik van het doelgroepenvervoer binnen alle doelgroepen. De gewijzigde verordeningen en beleidsregels zijn vanaf zomer 2020 langzaam doorgevoerd. Daarnaast lijkt de nieuwe aanbesteding positiever uit te werken dan in eerste instantie verwacht. Dit maakt dat voor 2020 de jaarcijfers doelgroepenvervoer met een positief resultaat afgesloten kunnen worden.
Ambulantisering GGZ
Vanuit de decentralisatie middelen heeft gemeente Arnhem middelen gekregen voor ambulantisering GGZ die deels regionaal bedoeld zijn. Het gaat om het (op)bouwen van een lokale ondersteuningsstructuur, voor psychisch kwetsbare personen. De middelen zijn in 2020 niet uitgegeven, mede omdat de middelen laat zijn toegekend. Daarnaast is er een vertraging van het starten van de activiteiten opgetreden door corona, waardoor deze activiteiten in 2021 zullen starten. Een deel van het budget waar een bestedingsplan voor aanwezig is, is overgeheveld naar 2021. Dit is het restant van het budget dat ten gunste van de algemene middelen komt.
Beschermd wonen
Bij beschermd wonen is er een netto voordeel van € 1,6 miljoen. Op de wijkprogramma's wordt een voordeel vermeld van € 3,6 miljoen. Het nadeel bij programma S07 Zorg en het voordeel op de wijkprogramma's wordt veroorzaakt doordat de begroting is gebaseerd op de realisatie 2018 en begin 2019. Sinds eind 2019 is een verschuiving te zien van de realisatie van de wijken naar stad. Het netto voordeel komt voornamelijk door:
- Sinds 2019 is er een gestage daling van aantal intramurale cliënten zichtbaar. Deze daling heeft een doorwerking naar 2020.
- De nieuwe contracteringsronde in 2020, waarbij de (kwaliteits)eisen zijn aangescherpt, waardoor een groot aantal aanbieders is afgevallen.
- Per 1 juli 2020 (nieuwe contractering) wordt het product 'beschikbaarheidscomponent' op een andere manier gefinancierd, waarmee besparing is gehaald.
WMO Begeleiding
Het resultaat voor WMO begeleiding is netto een significant bedrag. Bij programma S07 Zorg is een nadeel van € 680.000 gemeld en bij de wijkprogramma's is een voordeel van € 653.000 gemeld. Vanaf begin 2020 is er een verschuiving te zien van de wijkprogramma's naar de stad en de begroting is gebaseerd op de realisatie van 2018 en begin 2019. Dit zorgt ervoor dat er een afwijking op zowel stad als wijkprogramma's is.
Bedrijfsvoeringsbudget
In 2019 is een start gemaakt met monitoring binnen het programma Zorg. In 2020 is hier verder vorm aangegeven. De gemaakte kosten hebben betrekking op implementatie Power BI, bouwen van een datawarehouse, etc. Met deze kosten zijn er geen rekening gehouden binnen het budget, omdat het kosten zijn.
Jeugdzorg
Op totaalniveau is bij de Jeugdzorg geen afwijking te melden. Echter is er binnen de wijken en stad een verschuiving te zien. De huidige begroting per wijk en stad is gebaseerd op de realisatie van 2018 en eerste halfjaar 2019.
Voorziening dubieuze debiteuren
Bij een aantal organisaties staat een vordering open. De vordering staat langer dan één jaar open en uit voorzichtigheidsprincipe voorzien we vorderingen die langer open staan dan een jaar volledig.
Specifieke jeugdzorg budgetten
Vanuit het rijk hebben we middelen gekregen voor de projecten Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming en Transitie vastgoed jeugdzorgplus. De ontvangen middelen staat op de baten. De netto saldo van de baten en lasten voor deze projecten is nul.