Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Bestuur, dienstverlening en financiën

Wat heeft het gekost

Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de begroting 2020 en rekening verklaard.

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

C

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-6.581

N

Bedrijfsvoering

228

V

Beheer wagenpark

N/J

I

AR

Bedrijfsvoering

-113

N

Taakstelling te verkopen panden

N

I

AR

Bedrijfsvoering

254

V

Aanhuur kantoorhuisvesting

N

S

AR

Bedrijfsvoering

525

V

Onderhoud en energie kantoorhuisvesting

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-3.200

N

Resultaat SB&R

N

S

AR

Bedrijfsvoering

-2.224

N

Resultaat op bedrijfsvoering, zie baten

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-400

N

Inzet formatie en inhuur corona gerelateerd

J

I

AR

Bedrijfsvoering

-57

N

Terugloop inzet projecten PIM door coronacrisis

J

I

AR

Publieke dienstverlening

270

V

Leges

N

I

AR

Publieke dienstverlening

76

V

Leges (corona gerelateerd)

J

I

AR

Publieke dienstverlening

-165

N

Klantenservice

N

I

AR

Publieke dienstverlening

-68

N

Klantenservice (corona gerelateerd)

J

I

AR

Financiën

-260

N

Afkoop onderhoud fietstunnel

N

I

AR

Financiën

312

V

Vermindering vpb 2018

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-1.500

N

Connectie meerkosten projecten en maatwerk

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-500

N

Connectie meerkosten door coronacrisis

J

I

AR

Financiën

682

N

Resultaat financiering

N

I

AR

Financiën

-441

N

Loonontwikkeling

N

I

AR

Baten

11.644

V

Bedrijfsvoering

-91

N

Taakstelling te verkopen panden

N

I

AR

Bedrijfsvoering

490

V

Onderverhuur Stadskantoor

N

S

AR

Bedrijfsvoering

-479

N

Extra contributiemarge rendabele uren

N

S

AR

Bedrijfsvoering

1.940

V

Resultaat op bedrijfsvoering, zie lasten

N

I

AR

Publieke dienstverlening

-454

N

Leges

N

I

AR

Publieke dienstverlening

-128

N

Leges (corona gerelateerd)

J

I

AR

Financiën

400

V

Meeropbrengst OZB

N

I

AR

Financiën

649

V

SPUK subsidie

N

I

AR

Financiën

10.617

V

Algemene Uitkering Gemeentefonds

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-1.300

N

Connectie terugbetaling transitiebudget, zie onttrekking reserve

N

I

AR

Toevoegingen aan reserves

-447

N

Publieke dienstverlening

-217

N

Verkiezingen 2021

J

I

BR

Bedrijfsvoering

275

V

Frictiekosten en organisatieontwikkeling

N

I

AR

Financiën

-505

N

Gemeentefonds

N

I

Onttrekkingen aan reserves

1.700

V

Automatisering

1.700

V

In de jaarrekening 2019 is de terugbetaling van het transitiebudget van de Connectie toegevoegd aan de bestemmingsreserve bedrijfsvoering. In 2020 wordt deze post weer onttrokken aan deze bestemmingsreserve ter dekking van de exploitatie (zie lasten en baten).

N

I

BR

Beheer wagenpark

Door het gebruik van relatief nieuwe auto's enerzijds en door het beperkte gebruik van de auto's door corona anderzijds is er een voordeel ontstaan op het onderhoud van het wagenpark van € 228.000.

Taakstelling te verkopen panden

In de begroting staat onder de lasten een structurele taakstelling voor lagere beheerskosten en onder de baten een incidentele taakstelling voor de te realiseren verkoopopbrengst uit te verkopen panden uit het gemeentelijk vastgoed. In 2020 is slechts 1 pand verkocht waardoor een deel van de taakstelling niet is gerealiseerd. Dit geeft op de lasten een nadeel van € 113.000 en op de baten een nadeel van € 91.000.

Kantoorhuisvesting

Door nieuw afgesloten contracten is de gemeente per saldo minder kwijt aan huur van de kantoorhuisvesting aan de Eusebiusbuitensingel en Boulevard Heuvelink. Dit geeft een structureel voordeel van € 254.000. Op het onderhoud en energiekosten is een incidenteel voordeel ontstaan van in totaal € 525.000. Tot slot is er nog een voordeel van € 490.000 aan niet geraamde verhuurbaten uit onderhuur.

Resultaat SB&R

Het nadelige resultaat Strategie, Beleid en Regie (SBR) is opgebouwd uit: salariskosten 1,9 miljoen, 0,5 miljoen kosten in verband met externe inhuur en 0,8 miljoen lagere doorbelasting van uren.
Aanvullend geldt dat tegenover de negatieve afwijking in de salariskosten van SBR op diverse programma's sprake is van een voordeel in de salariskosten bij de wijken van 1,7 miljoen. Voor correcte beeldvorming moeten beide afwijkingen in samenhang worden beschouwd.

Binnen SBR is sprake van een onevenwichtigheid tussen formatieve en daadwerkelijk ingezette capaciteit. Er wordt gewerkt aan (bij)sturing hierop. Startpunt hiervan is een inventarisatie van de opgaven en een vertaling hiervan naar de noodzakelijke personele inzet, zowel per programma als in totaliteit. Confrontatie hiervan met de werkelijk ingezette capaciteit geeft duidelijkheid omtrent de vraag of en hoe moet worden bijgestuurd.

Leges

Door een verlengde geldigheidsduur van reisdocumenten daalden de legesinkomsten (een nadeel van € 454.000) en ook de afdracht van rijksleges (een voordeel van € 270.000). Verder daalden de legesinkomsten omdat vanwege corona de geldigheidsduur van rijbewijzen werd verlengd en er minder huwelijken plaatsvonden (een nadeel van € 128.000). Ook de hieraan gerelateerde afdrachten van rijksleges daalden (een voordeel van € 76.000).

Klantenservice

De kosten voor klantenservice stegen als gevolg van noodzakelijke extra inhuur. Verder stegen de belkosten 0800 nummer gemeente door onder meer het volledig gratis worden van het nummer en door corona (vragen over TOZO en andere financiële regelingen).

Verkiezingen 2021

Via de algemene uitkering Gemeentefonds (opgenomen onder de baten) is onder meer een doeluitkering ontvangen voor het treffen van extra corona-maatregelen voor de verkiezingen 2021. Deze middelen worden voor dit doel gereserveerd.

Vermindering vennootschapsbelasting 2018

In 2020 is er op de vennootschapsbelasting een voordeel gerealiseerd van € 312.000. Dit komt voornamelijk door een vermindering van de voorlopige aangifte vennootschapsbelasting 2018.

Resultaat op bedrijfsvoering

Het resultaat op de totale bedrijfsvoering (personeel- en uitvoeringskosten) bedraagt € 409.000 nadelig.
De hogere lasten van € 2,6 miljoen worden grotendeels veroorzaakt door gestegen kosten op formatie, inhuur, frictie en overige uitvoeringskosten. Hier staat een voordeel van € 1,9 miljoen aan baten tegenover. Het grootste voordeel op de baten is een vrijval van de voorziening voormalig personeel van € 1,3 miljoen. Meer specifiek zijn de uitvoeringskosten gestegen door de extra inzet van formatie en inhuur als gevolg van de coronacrisis (juridische ondersteuning bij de uitvoering van TOZO en de ontwikkeling van de impactanalyse). Tot slot heeft er een vrijval plaatsgevonden van de bestemmingsreserve frictiekosten en organisatie-ontwikkeling (voordeel van € 275.000).

Gemeentefonds

Het voordeel op het gemeentefonds ontstaat vanwege het feit dat de september- en decembercirculaires 2020 nog niet in de begroting zijn verwerkt. De begroting is gebaseerd op de meicirculaire 2020. Uit de september- en decembercirculaire 2020 ontstaan de volgende effecten:

  • Als gevolg van wijzigingen in de uitkeringsfactor en actualisatie van de maatstaven ontstaat een voordeel van € 3,3 miljoen.
  • In het kader van behoedzaamheid rekenen we eventuele ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds vooraf niet mee. Voor 2020 valt deze vrij en dit levert een voordeel van € 1,1 miljoen op.
  • Wijzigingen in taakmutaties, decentralisatie- en integratie-uitkeringen die niet overgeheveld hoeven worden naar het beleidsveld leveren een voordeel voor de algemene middelen op van € 2,074 miljoen.
  • Toekenning van extra compensatie voor de coronacrisis van € 3,657 miljoen. In totaal is aan compensatie € 12,857 miljoen over 2020 ontvangen, hiervan was al € 9,2 miljoen eerder in het jaar bekend en verwerkt in de begroting. Voor een aantal compensatiemaatregelen over 2020 is de exacte verdeling en daarmee het bedrag per gemeente nog niet bekend c.q. opgenomen, omdat bijvoorbeeld voor het bepalen van de definitieve compensatie van de inkomstenderving over 2020 de afspraak geldt dat dit in 2021 gebeurt op basis van de vastgestelde jaarrekeningcijfers 2020. Het gaat om de volgende compensatiemaatregelen:
    • Compensatie inkomstenderving na 1 juni;
    • Extra beschikbaar voor Inkomstenderving;
    • Afvalinzameling;
    • Zwembaden en ijsbanen;
    • Verlenging steun sportverenigingen (1 okt t/m 31 dec).

Op basis van deze systematiek hebben we in 2020 (en 2021) nog geen toekenningsbeschikking gehad van een aanvullende financiële compensatie, en tevens kunnen we geen voldoende en nauwkeurige schatting van ons aandeel maken omdat wij geen inzicht hebben in de kosten en inkomstenderving van alle andere gemeenten. Op grond van deze gehanteerde overweging verwerken we deze compensatie in 2021.

Dotaties reserve als gevolg van resultaat gemeentefonds

In 2020 hebben drie niet begrote dotaties aan de reserves plaatsgevonden, als gevolg van het resultaat uit het gemeentefonds ter grootte van € 505.000:

  1. In de decembercirculaire 2020 zijn jaarlijkse middelen ontvangen op grond van het faciliteitenbesluit opvangcentra. Conform afspraak worden deze gedoteerd aan de BR Inburgering, integratie en asiel voor dekking van de gemaakte kosten.
  2. In de septembercirculaire 2020 zijn middelen ontvangen voor de brede aanpak van dak- en thuislozen. Besteding van deze middelen vindt pas vanaf 2021 plaats, om die reden worden de middelen gedoteerd aan de BR Taakmutaties GF/overloop.
  3. In de septembercirculaire 2020 zijn middelen ontvangen voor de kosten voor het opruimen e onschadelijk maken van (ondergrondse) explosieven (bommenregeling). Conform afspraak worden deze middelen gedoteerd aan de BR Taakmutaties GF/overloop, zodat het beleidsveld hierop in 2021 de kosten uit kan dekken.

SPUK subsidie

De ontvangsten van de SPUK subsidie zijn in zijn geheel begroot op programma S09. Van de totale realisatie hoort € 649.000 op programma S00.

Gemeentelijke belastingen (OZB)

Het voordeel op gemeentelijke belastingen (OZB) wordt met name veroorzaakt door de meeropbrengsten over voorgaande jaren (2018 en 2019).

Financiering

Het resultaat van de verschillende financieringen is € 682.000 voordelig. Op de vlottende activa is als gevolg van de negatieve rente een voordeel behaald. Daarnaast is er een voordelig resultaat behaald ten aanzien van de vaste financiering. Dit komt onder andere door minder aangetrokken leningen dan begroot en vernieuwde regels in de BBV.

Afkoop onderhoud fietstunnel

Het onderhoud aan de fietstunnel Arnhem Elderveld en een aantal duikers dat door Prorail wordt uitgevoerd is afgekocht voor € 260.000. Voor dit onderhoud zou een jaarlijkse factuur van € 11.000 worden gestuurd. Door het onderhoud in één keer af te kopen wordt bespaard op de jaarlijkse administratieve lasten voor de afhandeling van de facturen.

Loon ontwikkeling

De loonstijging in 2020 is voor €441.000 hoger uitgevallen dan begroot.

De Connectie

De kosten van De Connectie zijn enerzijds gestegen doordat De Connectie extra dienstverlening en inzet heeft verricht om te anticiperen op de effecten van de coronacrisis. Zo zijn ICT-gerelateerde producten, zoals audio/video conferencing en mobiele devices, versneld uitgerold en heeft De Connectie aanvullende werkzaamheden verricht bij de ondersteunende maatregelen op het gebied van gemeentelijke belastingen voor ondernemers. De corona gerelateerde meerkosten bedragen € 0,5 miljoen. Anderzijds is het resultaat op de reguliere dienstverlening van De Connectie als gevolg van onder andere meerkosten postverwerking en vormgeving, en de afwikkeling van projecten van € 1,1 miljoen nadelig.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17