Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de begroting 2020 en rekening verklaard.
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | C | I/S | AR/ |
---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||
(x €1.000) | ||||||
Lasten | -583 | N | ||||
Armoedebeleid | 46 | V | Armoedebestrijding (incl. capaciteitsinzet) | N | I | AR |
Armoedebeleid | -261 | N | Mondkapjes minima | J | I | AR |
Armoedebeleid | 221 | V | Gelrepas regiogemeenten | N | I | AR |
Schulddienstverlening | 22 | V | Extra capaciteit Schulddienstverlening ivm corona | J | I | AR |
Werk en Inkomen | -971 | N | Uren beleid | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 93 | V | Uitvoering W&I | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 159 | V | Kosten onderzoek BBZ uitkering | N | I | AR |
Werk en Inkomen | -778 | N | Compensatie SW bedrijven | J | I | AR |
Werk en Inkomen | 1.325 | V | Gebundelde uitkeringen (BUIG) | N | I | AR |
Werk en Inkomen | -1.625 | N | Tijdelijke overbrugging zelfstandige ondernemers (TOZO) | J | I | AR |
Werk en Inkomen | 355 | V | Werk en Inkomen vol aan de slag richting Doorbraken naar Werk | N | I | BR |
Werk en Inkomen | 630 | V | Regionale samenwerking | N | I | BR |
Werk en Inkomen | 201 | V | Werkinvesteringsfonds | N | I | BR |
Baten | 6.796 | V | ||||
Armoedebeleid | -221 | N | Gelrepas regiogemeenten | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 186 | V | Terugvordering BTW re-integratie voorgaande jaren | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 733 | V | Liquidatie Presikhaaf Bedrijven | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 3.352 | V | Tijdelijke overbrugging zelfstandige ondernemers (TOZO) | J | I | AR |
Werk en Inkomen | 2.856 | V | Gebundelde uitkeringen (BUIG) | N | I | AR |
Werk en Inkomen | -76 | N | Werk en Inkomen vol aan de slag richting Doorbraken naar Werk | N | I | BR |
Werk en Inkomen | -123 | N | Regionale samenwerking | N | I | AR |
Werk en Inkomen | 89 | V | Terugbetaling voormalig BBZ regeling | N | I | AR |
Toevoegingen aan reserves | -507 | N | ||||
Werk en Inkomen | -507 | N | Regionale samenwerking | N | I | BR |
Onttrekkingen aan reserves | -480 | N | ||||
Werk en Inkomen | -279 | N | Werk en Inkomen vol aan de slag richting Doorbraken naar Werk | N | I | BR |
Werk en Inkomen | -201 | N | Werkinvesteringsfonds | N | I | BR |
Armoedebestrijding (inclusief capaciteitsinzet)
Er is een totaal voordeel van €409.000 op armoedebestrijding ontstaan. Dit bestaat uit stedelijke kosten (€46.000), stedelijke baten (-€37.000), kosten in de wijken (€300.000), baten in de wijken (€100.000). Er is minder gebruik gemaakt van de diverse armoederegelingen omdat bijvoorbeeld activiteiten niet doorgingen bij de Gelrepas. Het aantal aanvragen waarbij inwoners gebruik maken van een intermediair (hulpverlener, vrijwilliger, wijkcoach), is door de coronamaatregelen afgenomen.
Gelrepas regiogemeenten
Arnhem voert de Gelrepas uit voor regiogemeenten. In 2020 waren de programmakosten lager doordat een aantal activiteiten niet door kon gaan in verband met corona. Hierdoor zijn de zowel de programmakosten die volledig worden doorbelast als de baten lager dan verwacht.
Extra capaciteit Schulddienstverlening in verband met corona
Er is extra personeel ingezet op schulddienstverlening in het kader van corona. Hiervoor is capaciteit ingehuurd. Dit heeft iets minder gekost dan bij Turap 2 verwacht werd.
Uren beleid
Er is extra beleidscapaciteit ingezet voor de uitvoering van dit programma om de beleidsdoelstellingen te realiseren.
Uitvoering Werk & Inkomen
Vanwege een krappe arbeidsmarkt en vertraging in het aantrekken van nieuw personeel is in 2020 een voordeel ontstaan op de uitvoering Werk & Inkomen (€89.000).
Kosten onderzoek BBZ uitkering
Arnhem ontvangt een vast bedrag voor levensvatbaarheidsonderzoeken voor BBZ kredieten. Als gevolg van corona was er in 2020 een andere voorliggende voorziening voor ondernemers, namelijk de TOZO regeling. Hierdoor is in 2020 minder vraag geweest naar BBZ kredieten wat leidt tot een voordeel op de kosten voor levensvatbaarheidsonderzoeken.
Compensatie SW-bedrijven
In verband met corona heeft het Rijk in 2020 extra middelen beschikbaar gesteld als compensatie voor omzetverliezen bij SW bedrijven. Deze compensatie is doorgezet naar ons SW-bedrijf Scalabor. Omdat in de begroting nog geen rekening was gehouden met dit bedrag ontstaat er een nadeel op de lasten (binnen het programma Participatie en Armoedebestrijding) en een voordeel op de baten (binnen het programma Bestuur, dienstverlening en financiën). Per saldo is het effect voor Arnhem €0.
Gebundelde uitkeringen (BUIG)
Op 3 juli 2019 heeft de raad ingestemd met het programmaplan 'Doorbraak naar Werk' en het realistisch en actueel begroten van BUIG (gebundelde uitkeringen). De Arnhemse prognose en begroting wordt berekend door de landelijke (procentuele) ontwikkeling toe te passen op de realisatie van het voorgaand jaar. Zoals in de raadsbrief " Gebundelde uitkering (BUIG) 2020 en 2021" van 27 oktober 2020 gecommuniceerd zagen wij de uitkeringslasten voor Arnhem minder hard stijgen dan de landelijke ontwikkeling. Deze lijn heeft zich voortgezet wat resulteert in een positief saldo van € 4.180.601 (€2.855.889 baten en €1.324.712 lasten) ten opzichte van het tekort waarmee in de begroting 2020 rekening is gehouden. In 2020 heeft Arnhem daarmee beter gepresteerd dan de door het Rijk verwachte landelijke ontwikkeling. De daadwerkelijk landelijke ontwikkeling over 2020 wordt in de loop van 2021 bekend. Ten opzichte van het budget heeft Arnhem een tekort van 4,5%. Dit is een halvering van het tekort over 2019.
Uitvoering TOZO regeling
Als gevolg van de coronacrisis verzorgt de gemeente de TOZO uitkeringen (bijstand voor zelfstandige ondernemers). De kosten voor de uitkering worden 100% vergoed door het Rijk. Voor de uitvoeringskosten krijgt de gemeente een vast bedrag per besluit vergoed. Met een nadeel op de lasten van €1.625.000 en een voordeel op de baten van €3.352.000 is het saldo op de TOZO regeling €1.727.000 positief. Het positieve saldo wordt veroorzaakt doordat de vergoeding voor uitvoeringskosten eenmalig wordt verstrekt op basis van het aantal besluiten. Vanuit deze vergoeding moeten echter ook de kosten voor uitvoering worden betaald welke doorlopen naar 2021. Omdat de vergoeding wordt verstrekt over de besluiten uit 2020 ontstaat in de jaarrekening 2020 een voordeel. In het voorstel resultaatbestemming wordt voorgesteld dit voordeel te reserveren voor de nog te maken kosten in 2021.
Werk en Inkomen vol aan de slag richting Doorbraken naar Werk
Per 1 juni 2020 is de reorganisatie van Werk en Inkomen een feit (zie raadsinformatiebrief 'Werk en Inkomen vol aan de slag richting Doorbraken naar Werk' van 2-6-2020). Via de Turap-2 van 2020 is de Raad geïnformeerd over de verwachting dat de lasten in het kader van de organisatieontwikkeling lager gaan uitvallen dan begroot. Mede door corona loopt het aantrekken van (vast) personeel en het opleiden ervan vertraging op. Doordat er minder kosten zijn gemaakt leidt dit zowel tot een afwijking op de lasten en baten als een afwijking op de onttrekking van de bestemmingsreserve.
Regionale samenwerking
Arnhem ontvangt, als centrumgemeente van onze arbeidsmarktregio, diverse middelen vanuit het rijk in het kader van participatie (perspectief op werk, middelen voor versterking arbeidsmarktregio en impuls baankansen). Over de inzet van de middelen vindt regionale besluitvorming plaats, deels via het regionaal Werkbedrijf. In 2020 zijn er minder regionale initiatieven toegekend dan verwacht, mede door corona, waardoor er een voordeel op de lasten ontstaat van €636.000 en een nadeel op de baten van €123.000. Omdat het regionale middelen betreft wordt het saldo via een extra dotatie aan de reserve overgeheveld naar 2021. Per saldo is hiermee het resultaat €0.
Werkinvesteringsfonds (WIF)
Tot en met 2022 is in totaal een bedrag van €2,5 miljoen beschikbaar in het Werkinvesteringsfonds. In 2020 was er €750.000 begroot (als lasten en onttrekking aan reserve). Er zijn voldoende initiatieven aangedragen en ook inmiddels toegekend. De kosten voor deze initiatieven lopen echter deels door naar 2021 waardoor er in 2020 een voordeel op de lasten ontstaat van €201.000. Er is dus ook een lagere onttrekking aan de reserve gedaan van €201.000. Per saldo is het resultaat €0.
Terugvordering BTW re-integratie voorgaande jaren
De kosten voor individuele re-integratie trajecten zijn de afgelopen jaren kostprijsverhogend (zonder terugvordering btw) geboekt. Onder bepaalde voorwaarden en eisen (per jaar inzichtelijk gemaakt) kunnen delen van deze individuele re-integratie trajecten compensabel worden gemaakt voor de BTW. Over de jaren 2012, 2013 en 2014 levert de BTW compensatie re-integratie en inburgering een voordeel van € 141.933 op (€186.203 voordeel op baten en €44.270 nadeel op lasten).
Liquidatie Presikhaaf bedrijven
Per eind november 2020 is de gemeenschappelijke regeling Werkvoorziening Midden Gelderland (Presikhaaf bedrijven) geliquideerd. De liquidatierekening van Werkvoorziening Midden Gelderland laat een positief liquidatiesaldo zien van € 1.395.808. Dit bedrag is conform het aantal arbeidsjaren SW per gemeenten op 31/10/2018 verdeeld over de deelnemende gemeenten. Arnhem heeft eind 2020 op basis van deze verdeelsleutel een bedrag van € 732.798 uitgekeerd gekregen. Hiermee is het liquidatieproces afgerond.
Terugbetaling voormalig BBZ regeling
Dit betreft een incidenteel voordeel door invordering in het kader van de voormalige BBZ regeling van voor 2020.