Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Realiseren van comfortabele/toegankelijke mobiliteit

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

Inspanning

Realiseren van comfortabele/toegankelijke mobiliteit

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

Voor een betrouwbaar netwerk dat vooral ook alternatieven vervoerwijzen mogelijk maakt, gaan we lobbyen voor een robuust spoornetwerk rondom de Knoop-Oost en de ICE/Berlijnlijn (met Arnhem als halteplaats), kritisch kijken naar de vereisten in de integrale OV-concessie, een actieplan hoogwaardig openbaar vervoer maken en snelfietsroutes ontwikkelen.
Het lobbywerk gaat echter verder dan alleen het spoordossier, ook op het gebied van schone en slimme mobiliteit wordt uiteraard lobbywerk verricht (regionaal en landelijk).

Turap 2 2020

Er zijn veel ontwikkelingen rondom het spoor. Belangrijkste zijn de mogelijke ICE naar Berlijn en de noordtak van de Betuweroute. Op deze dossiers zijn we goed aangesloten en proberen we invloed uit te oefenen. Prioritering van personenvervoer boven goederenvervoer is daarbij een belangrijk punt. Belangrijke lobbywerkzaamheden vinden ook plaats rondom de woondeal en verstedelijkingsstrategie, waarbinnen getracht wordt geld voor een goede bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties te ontvangen.

Jaarverslag 2020

Arnhem is via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) op dit moment betrokken bij de totstandkoming van de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de wat langere termijn, na 2030.

We lobbyen als regio (Arnhem) op dit moment bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) en proberen dit nu op te pakken met andere belangrijke partners langs de A12-corridor (Vervoerregio Amsterdam, G4, provincies Gelderland en Utrecht, NS en NS Internationaal, Foodvalley, The Economic Board). De lobby richting het ministerie richt zich op:

  • Het geven van rijksprioriteit aan een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.
  • Het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer).
  • Het realiseren van een ongelijkvloerse kruising bij spoorknoop Oost in combinatie met de ontwikkeling van de verstedelijkingslocatie Arnhem Oost.
  • Een Noordtak Betuweroute die niet via Arnhem loopt in verband met de aantasting van de leefbaarheid in Arnhem (en omliggende kernen) en het belemmeren van de woningbouwlocatie Arnhem Oost.
  • Mogelijke bijdragen aan de A12 vanuit het Groeifonds (of EU fondsen).
Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17