Lobbyen met betrekking tot het spoordossier
Inspanning
Realiseren van comfortabele/toegankelijke mobiliteit | |
Lobbyen met betrekking tot het spoordossier | |
Voor een betrouwbaar netwerk dat vooral ook alternatieven vervoerwijzen mogelijk maakt, gaan we lobbyen voor een robuust spoornetwerk rondom de Knoop-Oost en de ICE/Berlijnlijn (met Arnhem als halteplaats), kritisch kijken naar de vereisten in de integrale OV-concessie, een actieplan hoogwaardig openbaar vervoer maken en snelfietsroutes ontwikkelen. | |
Turap 2 2020 | |
---|---|
Er zijn veel ontwikkelingen rondom het spoor. Belangrijkste zijn de mogelijke ICE naar Berlijn en de noordtak van de Betuweroute. Op deze dossiers zijn we goed aangesloten en proberen we invloed uit te oefenen. Prioritering van personenvervoer boven goederenvervoer is daarbij een belangrijk punt. Belangrijke lobbywerkzaamheden vinden ook plaats rondom de woondeal en verstedelijkingsstrategie, waarbinnen getracht wordt geld voor een goede bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties te ontvangen. | |
Jaarverslag 2020 | |
Arnhem is via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) op dit moment betrokken bij de totstandkoming van de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de wat langere termijn, na 2030. We lobbyen als regio (Arnhem) op dit moment bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) en proberen dit nu op te pakken met andere belangrijke partners langs de A12-corridor (Vervoerregio Amsterdam, G4, provincies Gelderland en Utrecht, NS en NS Internationaal, Foodvalley, The Economic Board). De lobby richting het ministerie richt zich op:
|