Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Toekomstbestendiger vestigingsklimaat voor bedrijven en kennisinstellingen

Betere dienstverlening aan ondernemers

Betere dienstverlening aan ondernemers

Inspanning

Toekomstbestendiger vestigingsklimaat voor bedrijven en kennisinstellingen

Betere dienstverlening aan ondernemers

Bij het werken aan een betere dienstverlening voor ondernemers gaat het om het verbeteren van informatievoorziening voor nieuwe en bestaande bedrijven, om integrale dienstverlening zowel online als offline, om het bijeen brengen van ondernemers en het gericht acquireren en voeren van accountmanagement. Dit alles gebeurd onder de noemer Van Bedrijven Weten.

Turap 2 2020

De pilot Van Bedrijven Weten is in 2020 gestart en er wordt uitvoering gegeven aan het optimaliseren van de ondernemersdienstverlening. Daarbij is onder andere tot nu toe één ingang voor ondernemersvragen opgezet (ondernemen@Arnhem.nl) en is versterkte interne samenwerking tussen afdelingen omtrent ondernemersvragen (bijvoorbeeld 1,5e meter loket, loket Geldzaken & Ondernemen) gerealiseerd.         

Jaarverslag 2020

Begin 2020 is de pilot Van Bedrijven Weten (VBW) gestart. Bij het werken aan een betere dienstverlening voor ondernemers gaat het om het verbeteren van informatievoorziening voor nieuwe en bestaande bedrijven, om integrale dienstverlening zowel online als offline, om het bijeen brengen van ondernemers (netwerk) en het gericht acquireren en voeren van accountmanagement. Met deze pilot is ingespeeld op de behoeften die door ondernemers zijn uitgesproken in meerdere onderzoeken naar ondernemersdienstverlening, zoals de één-loket-gedachte (één aanspreekpunt voor ondernemersvragen) en een goede afstemming tussen de backoffice en de frontoffice binnen de gemeente.
In 2020 zijn diverse acties ondernomen die hebben gezorgd voor een verdere optimalisering van de ondernemersdienstverlening binnen de gemeente Arnhem. De Ondernemersdesk is ontwikkeld, hier kan iedere ondernemer zijn vraag digitaal naartoe sturen en deze wordt spoedig integraal beantwoord (in 2020 meer dan 800, inclusief vragen over Tozo) Naast de digitale bereikbaarheid is persoonlijk contact met ondernemers van groot belang. Dit gebeurt door de accountmanagers van Vitale Economie, door afdeling Vergunningen, KCC en de Omgevingsdienst. Daarnaast vindt een nauwere samenwerking plaats met het programma Doorbraak naar Werk op actuele onderwerpen die van belang zijn voor ondernemers, zoals van werk naar werk, recht op om- of bijscholing en sociaal ondernemerschap.
Er zijn uiteindelijk extra veel inspanningen vanuit VBW verricht om ondernemers zo goed en snel mogelijk te ondersteunen bij hun vraagstukken betreffende de coronacrisis. Ontwikkeld zijn de servicedesk Tozo, het 1,5-meterloket en loket Geldzaken & Ondernemers. De coronacrisis heeft in 2020 een stevige stempel gedrukt op de uitvoering van de pilot VBW. Eind 2020 is gestart met de evaluatie van de pilot.

Accountmanagement en ondernemersbijeenkomsten zijn in 2020 sterk gericht geweest op afstemming en ondersteuning in de coronacrisis. Dit heeft plaats gevonden door individueel contact met bedrijven en door structureel overleg met brancheverenigingen. Als voorbeeld kan de extra inzet in de binnenstad benoemd worden. Veel van de bedrijvigheid die het hardst geraakt is door de crisis is hier gevestigd (horeca en retail). Daarom is er stelselmatig overleg gevoerd met de diverse brancheverenigingen, maar ook met individuele ondernemers. Een ander voorbeeld zijn de (kleine) groepsbijeenkomsten over de gevolgen van de coronacrisis met werkgevers en zelfstandig ondernemers.

Tot slot, zal de MKB-deal, die met het Rijk gesloten is in 2020, het komende jaar mkb-ondernemers gaan ondersteunen bij digitaliseringsvraagstukken. Met deze ondersteuning kunnen zij bijvoorbeeld de digitale bereikbaarheid voor klanten vergroten of de interne bedrijfsprocessen optimaliseren.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17