Betere dienstverlening aan ondernemers
Inspanning
Toekomstbestendiger vestigingsklimaat voor bedrijven en kennisinstellingen | |
Betere dienstverlening aan ondernemers | |
Bij het werken aan een betere dienstverlening voor ondernemers gaat het om het verbeteren van informatievoorziening voor nieuwe en bestaande bedrijven, om integrale dienstverlening zowel online als offline, om het bijeen brengen van ondernemers en het gericht acquireren en voeren van accountmanagement. Dit alles gebeurd onder de noemer Van Bedrijven Weten. | |
Turap 2 2020 | |
---|---|
De pilot Van Bedrijven Weten is in 2020 gestart en er wordt uitvoering gegeven aan het optimaliseren van de ondernemersdienstverlening. Daarbij is onder andere tot nu toe één ingang voor ondernemersvragen opgezet (ondernemen@Arnhem.nl) en is versterkte interne samenwerking tussen afdelingen omtrent ondernemersvragen (bijvoorbeeld 1,5e meter loket, loket Geldzaken & Ondernemen) gerealiseerd. | |
Jaarverslag 2020 | |
Begin 2020 is de pilot Van Bedrijven Weten (VBW) gestart. Bij het werken aan een betere dienstverlening voor ondernemers gaat het om het verbeteren van informatievoorziening voor nieuwe en bestaande bedrijven, om integrale dienstverlening zowel online als offline, om het bijeen brengen van ondernemers (netwerk) en het gericht acquireren en voeren van accountmanagement. Met deze pilot is ingespeeld op de behoeften die door ondernemers zijn uitgesproken in meerdere onderzoeken naar ondernemersdienstverlening, zoals de één-loket-gedachte (één aanspreekpunt voor ondernemersvragen) en een goede afstemming tussen de backoffice en de frontoffice binnen de gemeente. Accountmanagement en ondernemersbijeenkomsten zijn in 2020 sterk gericht geweest op afstemming en ondersteuning in de coronacrisis. Dit heeft plaats gevonden door individueel contact met bedrijven en door structureel overleg met brancheverenigingen. Als voorbeeld kan de extra inzet in de binnenstad benoemd worden. Veel van de bedrijvigheid die het hardst geraakt is door de crisis is hier gevestigd (horeca en retail). Daarom is er stelselmatig overleg gevoerd met de diverse brancheverenigingen, maar ook met individuele ondernemers. Een ander voorbeeld zijn de (kleine) groepsbijeenkomsten over de gevolgen van de coronacrisis met werkgevers en zelfstandig ondernemers. Tot slot, zal de MKB-deal, die met het Rijk gesloten is in 2020, het komende jaar mkb-ondernemers gaan ondersteunen bij digitaliseringsvraagstukken. Met deze ondersteuning kunnen zij bijvoorbeeld de digitale bereikbaarheid voor klanten vergroten of de interne bedrijfsprocessen optimaliseren. |