Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Aantrekkelijker stad in en voor de regio

Stimuleren van herhaalbezoek, langer verblijf en meer besteding

Stimuleren van herhaalbezoek, langer verblijf en meer besteding

Inspanning

Stimuleren van herhaalbezoek, langer verblijf en meer besteding

De toeristische sector is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid en voor bestedingen in de regio Arnhem. Er zijn drie speerpunten om herhaalbezoek, langer verblijf en meer bestedingen te stimuleren:

  • Gastvrij Arnhem: Welkom in Arnhem!
  • Veluwe op 1
  • Herinneringstoerisme

Turap 2 2020

De vrijetijdssector wordt hard geraakt door de tijdelijke sluiting van horeca en verblijfsrecreatie maar ook door afgelasting van festivals en evenementen (denk aan Sonsbeek2020, FDFA, Koningsdag, Innovate). Er is een groot verlies aan inkomsten. Veel bedrijven mogen weer (deels) open, maar onder strenge voorwaarden en in aangepaste vorm. Voor veel bedrijven betekent dit dat ze minder omzet kunnen genereren en het verlies van inkomsten nauwelijks goed kunnen maken. Samen met het Rijk en de Provincie Gelderland ondersteunen we de ondernemers waar dit kan.

Met de openstelling van de bedrijven en de komst van de zomervakantie wordt het drukker in de stad. We zien dat campings en vakantieparken in de regio vol zitten. Bezoekers weten Arnhem weer te vinden en Arnhemmers zoeken vertier in de stad en haar groene kernen. Dit lag in de lijn der verwachting. Om die reden hebben wij samen met partners Stichting Citymarketing Arnhem, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) en ondernemers in de stad het programma 'Zomer in Arnhem' opgezet. Middels dit programma bieden we bezoekers en bewoners van Arnhem een aantrekkelijk, interessant en gevarieerde aanbod. Het programma is zo opgesteld dat we oog hebben voor de verschillende doelgroepen, gastvrijheid in combinatie met veiligheid centraal staat én we spreiding over de stad stimuleren. De bezoekersmonitor van TVAN speelt hier een belangrijke rol in.

Ook op andere fronten wordt ingezet op ondersteuning van de sector: We zijn actief in gesprek met stakeholders om te kijken waar de behoefte van de ondernemers ligt. We halen investeringen en ambities naar voren om de sector te ondersteunen. Zo wordt op dit moment hard gewerkt aan de ontwikkeling van twee Veluwse belevingsgebieden waar Arnhem onderdeel van uitmaakt en worden de eerste stappen gezet in het ontwerpen van een wandelknooppuntennetwerk. Ook wordt hard gewerkt aan een regionale toeristische uitvoeringsagenda. Daarnaast loopt door de crisis Gelderland Herdenkt Airborne en Veluwe Remembers een jaar langer door en worden later dit jaar, met kleine vertraging, de toekomstbepaling van Bridge to Liberation alsmede de Visie toekomst herdenken afgerond. Deze activiteiten maken Arnhem niet alleen aantrekkelijker voor haar bezoekers maar verbeteren ook de leefkwaliteit van onze bewoners.

Samengevat heeft de sector een klap gehad; er zijn minder bestedingen en bezoeker geweest. We werken daarom intensief met ondernemers en andere stakeholders als het Rijk en de Provincie Gelderland samen om de sector de ondersteuning te bieden die ze nodig heeft.

Jaarverslag 2020

De recreatieve sector heeft een bijzonder zwaar jaar achter de rug. De pandemie heeft er voor gezorgd dat horeca en verblijfsrecreatieve bedrijven een deel van het jaar de deuren gesloten moesten houden. Er is een onoverbrugbaar verlies aan inkomsten. Ook is het overgrote deel van de grote evenementen afgelast of uitgesteld (waaronder Sonsbeek2020, Koningsdag, FDFA, Innovate).
Samen met het Rijk en de provincie is gezocht naar manieren waarop de ondernemers ondersteund konden worden. Naast de loonsteun en financiële compensatie is de voucherregeling hier een voorbeeld van. Daarnaast is besloten de uitvoeringstermijn van Gelderland Herdenkt Airborne en Veluwe Remembers met een jaar te verlengen. Niettemin krijgt de sector harde klappen.

Vanwege de pandemie bleven Nederlanders in de vakantie dichter bij huis. Dit hebben we ook in Arnhem en omgeving gezien. Tijdens de openstelling van bedrijven in de zomer raakten vakantieparken en campings in de omgeving voller. Bezoekers wisten Arnhem weer te vinden en Arnhemmers zochten vertier in de stad en haar groene kernen. Om die reden is samen met de partners Stichting Citymarketing Arnhem, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) en ondernemers in de stad het programma 'Zomer in Arnhem' opgezet. Met dit programma boden we bezoekers en bewoners van Arnhem een aantrekkelijk, interessant maar bovenal veilig en gespreid aanbod.

Ook op andere fronten is er gewerkt aan het ondersteunen van de sector. We haalden investeringen naar voren en zetten in op een duurzame versterking van de recreatieve sector. Er is vervroegd begonnen aan het ontwikkelen van het belevingsgebied Veluwezoom, scheepvaartrechten voor cruiseschepen zijn gehalveerd, het ontwerp voor het wandelnetwerk is afgerond en ingediend voor uitvoering, en de toeristische uitvoeringsagenda voor de regio Arnhem - Nijmegen heeft vorm gekregen. Deze activiteiten hebben geleid tot kwaliteitsverbetering van het recreatieve product en leverden een financiële impuls. Dit was niet alleen aantrekkelijker voor bezoekers maar verbeterde ook de leefkwaliteit van onze bewoners.

Bridge to Liberation
De herdenkingsavond van 18 september werd in zijn geheel uitgezonden door Omroep Gelderland op tv en via livestream. In plaats van 25.000 mensen aan de voet van de John Frostbrug waren er nu 550 gasten als publiek op één van de gastenontvangst locaties. Ruim 513.000 mensen zagen op tv of via livestream Bridge to Liberation en hebben op die manier kunnen stilstaan bij de impact van de oorlog naar aanleiding van de Slag om Arnhem.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17