Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Aantrekkelijker stad in en voor de regio

Creatieve Industrie

Creatieve Industrie

Inspanning

Creatieve Industrie

Belangrijk is dat kunst en cultuur niet alleen ingevlogen worden, maar ook ter plaatse worden geproduceerd. Een stad van makers kenmerkt zich door een innovatief klimaat, direct persoonlijk contact en door ruimtelijke clustering van gelijksoortige bedrijvigheid in creatieve milieus. Dat bevordert ook crossovers met andere industrieën. Er wordt gezorgd dat Arnhem een gunstig woon- en werkklimaat voor kunstenaars en creatieve ondernemers heeft. Arnhem beschikt over de gehele keten (van educatie, productie en presentatie). Binnen de creatieve industrie neemt mode een bijzondere positie in.

Turap 2 2020

De coronacrisis maakt zichtbaar dat de creatieve sector een kwetsbare groep is, die niet met enorme reserves de coronacrisis in is gegaan. Door corona komen er veel minder bezoekers fysiek in winkels en workshops zijn allemaal gecanceld. Dit zorgt voor minder inkomsten bij ondernemers. Tegelijk zien we dat deze crisis leidt tot creatief denken en samenwerkingen tussen ondernemers en tussen ondernemersorganisaties die anders misschien niet tot stand waren gekomen. De aantrekkingskracht van de "schil" van Modekwartier, Spijkerkwartier, Coehoorn Centraal rondom ons aantrekkelijke centrum wordt daarmee groter. We ondersteunen de ondernemers, verbinden personen en netwerken en denken met hen mee. Het onconventionele denkvermogen van de creatieve sector is goed inzetbaar in tijden van crisis, waardoor in moeilijke situaties verbindingen worden gemaakt.
Door de coronacrisis kunnen evenementen in 2020 geen doorgang vinden. De creatieve industrie is actief bezig met nieuwe digitale (evenementen)aanvragen en daarin zoeken naar verbindingen met andere partijen om samen te werken. Hierin wordt van de gemeente gevraagd snel te schakelen, te verbinden en creatief mee te denken.

Jaarverslag 2020

De coronacrisis maakte zichtbaar dat de creatieve sector een kwetsbare groep is, die niet met enorme reserves de coronacrisis in is gegaan. Door corona kwamen er veel minder bezoekers fysiek in winkels en workshops en evenementen zijn vrijwel allemaal gecanceld. Dit zorgde voor minder inkomsten bij ondernemers. De ondernemers zijn actief geïnformeerd over de mogelijkheden van steun vanuit het Rijk (zoals TOZO, TOGS, TVL, uitstel gemeentelijke belasting en omscholing). We ondersteunden de ondernemers, verbonden personen en netwerken en dachten mee.
Tegelijk zagen we dat deze crisis leidde tot creatief denken en samenwerkingen tussen ondernemers en ondernemersorganisaties die anders misschien niet tot stand waren gekomen. Het onconventionele denkvermogen van de creatieve sector is goed inzetbaar in tijden van crisis, waardoor in moeilijke situaties verbindingen worden gemaakt. Dat zagen we bijvoorbeeld terug in de aantrekkingskracht van de 'schil' rondom de binnenstad in het Modekwartier, Spijkerkwartier en Coehoorn Centraal.

In coronatijd voelt de creatieve sector sterke onderlinge verbondenheid (samen sterk), waardoor 'Verenigd Creatief' tot stand is gekomen. Er is een groot belang bij een sterke organisatiegraad binnen de creatieve sector, waar stevig op is ingezet door te verbinden, te faciliteren en aan te jagen. Zo stimuleerde Schakel 025 jonge (startende) creatieven om met een kleine subsidie ambitieuze ideeën uit te werken tot werkelijke plannen. De woningbouwcorporaties (Volkshuisvesting, Vivare, Portaal) hebben de betrokkenheid bij de huisvesting van bestaande creatieve ondernemers tijdens de crisis vergroot. Er zijn afspraken gemaakt over huurverlaging en over de inzet van creatieve ondernemers voor bewoners in een wijk, waarmee deze ondernemers hun maatschappelijke meerwaarde konden tonen. In het kader van onze huisvestingsopgave voor de creatieve en culturele sector werken gemeente (economie en cultuur), woningbouwcorporaties en SLAK constructief samen.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17