Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Meer jeugdigen krijgen passende zorg, dichtbij de eigen woonomgeving

Ontschotten van zorgsystemen en verkrijgen toereikende Rijksbudgetten

Ontschotten van zorgsystemen en verkrijgen toereikende Rijksbudgetten

Inspanning

Ontschotten van zorgsystemen en verkrijgen toereikende Rijksbudgetten

We dragen via de G-40, VNG en de NDSD (Netwerk directeuren sociaal domein) bij  aan een actieve lobby om voldoende rijksmiddelen te krijgen om de Jeugdwet goed uit te kunnen voeren. Daarbij gaat  het Rijk een vervolgonderzoek uitvoeren naar de volume-ontwikkeling in de jeugdzorg. Daarnaast zijn er schotten tussen Jeugdwet, Wlz en zorgverzekeringswet, die een passende zorgverlening belemmeren. Via bovenstaande lobby brengen we deze belemmeringen onder de aandacht van het Rijk en bieden we samen met betrokken partijen adequate oplossingen. Ook gaan we de aansluiting tussen jeugdzorg en onderwijs verbeteren en aanscherpen, dit in nauwe samenwerking met de scholen en de Sociale wijkteams.

Turap 2 2020

Op bestuurlijk niveau via de VNG en op ambtelijk niveau via het directeurenoverleg Sociaal Domein draagt Arnhem bij aan de landelijke lobby voor voldoende rijksmiddelen voor de jeugdzorg. Dit blijft van belang omdat de verwachting is dat we 2020 e.v. nog steeds  een tekort houden op de jeugdzorg. Het inzetten van de juiste wet op het juiste moment en de juiste situatie monitoren we samen met de wijkteams. We kijken in concrete casussen of Wlz of ZVW voorliggend zou kunnen of moeten zijn aan de JW.

Jaarverslag 2020

Het ontschotten van zorgsystemen en verkrijgen van toereikende Rijksbudgetten is een zaak van lange adem, waarbij goed samengewerkt moet worden met andere gemeenten, de VNG en G40. De gemeente Arnhem heeft goede contacten opgebouwd met deze partijen en onderhoudt deze goed. Ondanks alle inspanningen blijft het zorglandschap versnipperd over Wmo/jeugdzorg, Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg. Ook is er nog steeds een landelijke discussie gaande over het verstrekken van voldoende Rijksmiddelen om gemeentelijke zorgtaken (waaronder de jeugdzorg) uit te voeren.
Heel 2020 was er aandacht voor de Rijksbijdrage voor de Jeugdwet aangezien het overgrote deel van de gemeenten te maken blijven houden met tekorten in de jeugdzorg. In december verscheen het AEF-rapport Stelsel in groei waar de structurele tekorten in de jeugdzorg worden belicht.
Op bestuurlijk niveau via de VNG en op ambtelijk niveau via het directeurenoverleg Sociaal Domein draagt Arnhem bij aan de landelijke lobby voor voldoende rijksmiddelen voor de jeugdzorg. Dit blijft van belang omdat we 2020 e.v. nog steeds een tekort houden op de jeugdzorg, ook al is dat tekort lager dan aanvankelijk geprognotiseerd.
Om meer grip te krijgen op de tekorten in de jeugdzorg heeft de gemeenteraad medio 2020 op voorstel van de TaskForce negen maatregelen vastgesteld:

  • Perspectiefoverleg;
  • Samenwerken aan veiligheid;
  • Verkorten van de veiligheidsketen;
  • Doorstroom van Jeugdwet naar de Wet langdurige zorg bevorderen;
  • Praktijkondersteuner huisarts jeugd-GGZ;
  • Handhaving op zorgaanbieders;
  • Monitoring verbeteren;
  • Sociaal Hospitaal;
  • Begeleiding door Sociale wijkteams zelf.

Voor al deze maatregelen is in 2020 de voorbereiding begonnen en zes maatregelen zijn ook al gestart.
Een maatregel richt zich specifiek op de toepassing van de juiste wet. Zolang ontschotting tussen de zorgwetten niet is gerelateerd kijken we nog beter wanneer Wlz en Zvw voorliggend zijn op de Jeugdwet.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17