Sociale- en fysieke veiligheid
Doel
Sociale- en fysieke veiligheid | |
Wij zetten in op het zich nog veiliger voelen van inwoners in de wijk Noord-Oost. Want veiligheid is, samen met een nette en schone omgeving, voorwaarde voor een prettig woon- en leefklimaat.
We zetten ook in op de fysieke veiligheid. Voor alle wijken gaan we inzetten op verkeer- en parkeeroverlast, zodat er minder gevaarlijke situaties op de weg voorkomen. We gaan uitvoering geven aan de uitkomsten van het parkeeronderzoek in Alteveer/Cranevelt, samen met bewoners. Extra aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in verband met komst Rijn/IJssel College en herontwikkeling van het AKZO-terrein en omgeving zoals het oude ING-pand. | |
Turap 2 2020 | |
---|---|
Ten aanzien van woonoverlast wordt via het overlast- en zorgoverleg naar bevind van zaken acties uitgezet. Als extra impuls is een polarisatiebijeenkomst georganiseerd waarbij de professionals uit de wijk samen gekeken hebben naar een specifieke straat in de wijk om gezamenlijk stappen te kunnen zetten naar een leefbaardere woonomgeving. Alhoewel de buurtwoning als gevolg van de coronacrisis dicht is geweest, is door extra rondes lopen door de medewerkers van Rijnstad contact gehouden. De aanpak van jeugdgroepen heeft ook als gevolg van de coronacrisis extra aandacht gehad. In het maandelijks overleg met alle professionals jeugd worden in gezamenlijkheid, en met in achtneming van ieders rol, afspraken gemaakt om de bestaande overlast terug te dringen/ niet verder te laten escaleren. | |
Jaarverslag 2020 | |
Elke 6 weken is er casuïstiek overleg op adresniveau met politie, woningbouwcorporatie, RIBW-zorgbemiddeling en Rijnstad (overlast- en zorgcoördinator) over overlastgevende adressen. Casussen worden besproken en acties uitgezet. In 2020 is er met een aantal wijkprofessionals een polarisatiebijeenkomst georganiseerd. In 2020 hebben wij extra bemoeizorgtrajecten ingekocht. Door wijziging van beleid kon alleen bemoeizorg worden ingezet bij dreigende huisuitzetting en bijvoorbeeld niet bij zorgmijders. Dit is voor 2021 aangepast. In 2020 zijn er jongeren geworven voor het JongerenToezichtTeam Geitenkamp (JTTG). Dit is een gezamenlijke actie van verschillende wijkprofessionals (wijkagent, handhaving, jongerenwerk, wijkcoach, team Leefomgeving). Jongeren werden uitgenodigd via social media (filmpje vanuit de wijkprofessionals) om te solliciteren. De sollicitatiegesprekken werden ook door de verschillende wijkprofessionals gedaan. Het JTTG wordt breed in de wijk gedragen. Door de coronamaatregelen heeft het JTTG niet in volle omvang kunnen draaien. Er is gestart met een persoonsgerichte aanpak om ondermijning ('wijkkoningen en windhappers') aan te pakken. Dit in samenwerking met de politie, Vivare, VHV, Portaal, UWV, overlast- en zorgcoördinator en gemeente Arnhem. Het gaat dan met name om adres- en uitkeringsfraude. Eind november 2020 werd in de Geitenkamp massaal meegedaan met de landelijk oproep om te protesteren tegen het vuurwerkverbod. Het beruchte weekend kwamen jongeren en jongvolwassenen uit andere wijken van Arnhem en zelfs van buiten Arnhem naar de Geitenkamp. Alle media-aandacht werkte als een katalysator. Met de verschillende wijkprofessionals zijn maatregelen genomen, onder andere meer inzet vanuit het jongerenwerk en straathoekwerk, zorgdragen voor meer activiteiten voor jongeren, met name in de kerstvakantie, cameratoezicht en donkere kruispunten extra verlichten. Wekelijks is afgestemd. Vitesse Betrokken heeft vanaf december tweewekelijkse activiteiten georganiseerd. In verband met de vuurwerkonrust zijn 14 waarschuwingsbrieven uitgereikt (8 aan minderjarigen) en 6 gebiedsverboden (waarvan 2 aan minderjarigen) voor bepaalde locaties op oudjaarsavond opgelegd. Door de intensieve samenwerking tussen de verschillende organisaties en de maatregelen die zijn genomen is het tot en met oudjaarsavond relatief rustig geweest in de wijk. In Plattenburg is de samenwerking met bewoners geïntensiveerd, dit naar aanleiding van onvrede bij hen over aandacht voor de problematiek binnen hun wijk. In de Dr. Bosstraat en op de Hommelseweg - kruising Thomas a Kempislaan is bekeken hoe de verkeersveiligheid verbeterd kan worden. We hebben de bewoners hierbij betrokken. Met aanwonenden van de Bronbeeklaan is een webinar georganiseerd over het verkeersplan om de snelheid op de Bronbeeklaan te verlagen en de oversteekbaarheid te vergroten. Met name de kap van zes bomen om de uitvoering mogelijk te maken, stuitte op bezwaren. Dit heeft geresulteerd in een alternatief plan, met behoud van de bomen en draagvlak van aanwonenden. |