Maatregelenpakket voor alternatieven: fiets en openbaar vervoer
Inspanning
Maatregelenpakket voor alternatieven: fiets en openbaar vervoer | |
Voor zowel de fiets als het openbaar vervoer zijn twee plannen in bewerking/uitvoering. De Accentnota fiets geeft het actuele beeld en maatregelen weer om verplaatsingen met de fiets verder te stimuleren in Arnhem en het HOV-actieplan geeft de acties en maatregelen weer voor wat betreft het hoogwaardig openbaar vervoer. | |
Turap 2 2020 | |
---|---|
De accentnota fiets is opgeleverd. Momenteel worden diverse projecten uit de bijbehorende fietsagenda voorbereid of uitgevoerd. Als nadere uitwerking van het HOV-actieplan worden ook diverse projecten voorbereid. Daarnaast is er een tweede studie uitgevoerd om een volgende tranche aan lijnen te verbeteren tot Hoogwaardig openbaar vervoer. | |
Jaarverslag 2020 | |
In het huidige coalitieakkoord heeft de bereikbaarheid van de stad Arnhem prioriteit gekregen. Dat heeft geresulteerd in een toenemend aantal fiets- en openbaar vervoerprojecten. Extra inzet op deze duurzame vervoerswijzen is ook noodzakelijk vanwege de verstedelijkingsopgave en de daarmee samenhangende noodzaak om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. In samenwerking met de provincie en de regio zetten we vol in op de fiets en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het afgelopen jaar is er gewerkt aan de voorbereiding van de Arnhemse delen van de snelfietsroute Arnhem - Dieren, het project Westervoortsedijk, HOV IJssellaan en bussenplein Kronenburg. Om deze en andere projecten te kunnen realiseren, is ook voor miljoenen euro's subsidie binnen gehaald bij het Rijk en de Provincie Gelderland. Projecten die afgelopen jaar zijn gerealiseerd, zijn: aanleg van een voetpad langs het fietspad Kruisstraat (onderdeel van het RijnWaalpad), vrijliggend fietspad Monnikensteeg en de fietsstraat BP Verschuerstraat). |