Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Diverse en Inclusieve organisatie
In de periode 2018-2020 is onder andere ingezet op bewustwording van onbewuste vooroordelen en bewustwording van het belang van diversiteit en inclusie. Dat is de focus geweest, omdat het essentieel is dat iedereen beseft waarom diversiteit en inclusie belangrijk zijn voor onze organisatie. Op die wijze creëren we meer begrip en draagvlak voor dit thema. Hiervoor is een scala van activiteiten aangeboden, zoals lezingen, theater, ontmoeting met 'Arnhem Divers en Jong', trainingen 'selecteren zonder vooroordelen' en trainingen 'Deep Democracy'. Ook zijn er meerdere dialogen gevoerd in de managementteams en is een middag over inclusief leiderschap voor alle leidinggevenden georganiseerd. Daarnaast zijn traineeships opgezet, stageplekken en werkervaringsplaatsen aangeboden en is de banenafspraak conform de richtlijnen ingevuld. Belangrijk om te vermelden is dat er ook hard gewerkt is aan het verbeteren van onze arbeidsmarktcommunicatie en een nieuwe website. In de loop van 2018 is door de Universiteit van Tilburg onderzoek gedaan naar diversiteit en inclusie in de gemeentelijke organisatie. De aanbevelingen uit dit onderzoek zijn intern besproken.

Een aantal van de genoemde activiteiten uit de periode 2018-2020 is:

  • Pilot anoniem solliciteren;
  • Banenafspraak;
  • Landelijk Charter diversiteit en de verklaring van Dordrecht;
  • All Inclusive week;
  • Onderzoek van Universiteit van Tilburg;
  • Diversity Day en Intern Charter Diversiteit;
  • Netwerkactiviteiten met young professionals (Picknick, Meet&Greet);
  • Arbeidsmarktcommunicatie en website.

Vervolgstappen
De komende jaren ligt de focus op het formuleren van meetbare doelstellingen en het monitoren hierop. Daarbij maken wij gebruik van de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS en van de Nederlandse Inclusiviteitsmonitor (zie ook motie 20M116).
Ondertussen gaan wij door op de ingeslagen weg door het organiseren van trainingen voor management en andere medewerkers, versterken van onze arbeidsmarktcommunicatie en het organiseren van ontmoetingen met diverse doelgroepen. Daarnaast werken we aan het verbeteren van het proces en de methode van selecteren van nieuwe medewerkers en bereiden we in de loop van dit jaar voorkeursbeleid voor (zie ook motie 20M149). Het college zorgt samen met het managementteam voor draagvlak en neemt de verantwoordelijkheid voor het tot stand brengen van een meer diverse en inclusieve organisatie. Om dit proces kracht bij te zetten zijn extra investeringen nodig en daar komen wij op terug in de Perspectiefnota.

We voldoen aan de taakstelling voor 2020 van de "wet banenafspraak". Op dit moment zijn er al 40,2 banen gerealiseerd, waarvan 27 banen (Sociale Werkplaats-detachering) bij de gratis bewaakte fietsenstalling. Gemeente Arnhem moet in 2024 40,1 banen (van 25,5 uur) gerealiseerd hebben.
Met ingang van het schooljaar 2020-2021 zijn de stagevergoedingen voor MBO, HBO en WO studenten gelijkgetrokken. De stagevergoeding bedraagt nu voor alle stagiairs € 350 per maand.
Het aantal jongeren onder de 35 jaar is van 8 naar 11% gestegen. Dat betekent een toename van 50 jongeren ten opzichte van 2019. Dit komt voor een deel door de start van een nieuw traineeprogramma (11 fte) en door het aantrekken van diverse jonge medewerkers.

Verzuim en vitaliteit
Het verzuim is in het afgelopen jaar verder gedaald naar 6,02% (inclusief langer dan 2 jaar). De meldingsfrequentie (0,49) is ook gedaald en ligt onder het afgesproken target. Hier kan een relatie liggen met het vele thuiswerken vanwege het coronavirus. Verzuim en meldingsfrequentie van clusters is divers, maar beide cijfers zijn gedaald. Het aandeel nulverzuim (62,8%) is vitaal en het aandeel frequent verzuim is met 2% zeer laag. Het zeer langdurig verzuim (2,66% langer dan 1 jaar) blijft aandachtspunt. Ruim de helft van het verzuim is psychisch van aard. Dit beeld is onveranderd ten opzichte van de vorige periode.
De aanpak van ziekteverzuim is dit jaar versterkt door de focus op "Meer grip, sneller herstel en sterker terug naar werk". De Arbo Unie heeft hiervoor een traject met 7 stappen uitgezet in onze organisatie. Daarnaast is onlangs gestart met triage, waarbij na 4 dagen verzuim vanuit de Arbo Unie contact wordt gezocht met de arbeidsongeschikte medewerker om uitvraag te doen en zo een inschatting te maken of langdurig verzuim dreigt. Waarbij in dat geval meteen een interventie ingezet kan worden om de verzuimduur te beperken.
En natuurlijk blijft het voorkomen van uitval ons belangrijkste doel. Door te weten wat er speelt in de organisatie en met data-analyse en onderzoeken, zoals de risico-inventarisatie en het preventief medisch onderzoek, vast te stellen waar risico’s ontstaan. Op deze manier zorgen we er samen voor dat mensen optimaal kunnen werken, op een veilige, gezonde en productieve manier.

Rondom het thema Vitaliteit is in 2020 een intern vitaliteitsnetwerk opgericht dat samen met Fitter Nederland in maart 2020 het platform KERN-gezond heeft gelanceerd. Vanuit het KERN-gezond programma is een online vitaliteitsprogramma op het intranet geïntroduceerd, evenals wekelijks blogs, vlogs, filmpjes en podcasts. Veel van de actuele nieuwsberichten zijn corona-gerelateerd met tips om fysiek en mentaal gezond door de lastige periode te komen.
Verder is er binnen het management development programma tijdens onder andere de leidinggevenden bijeenkomsten aandacht besteed aan de vitaliteit van medewerkers. Tot slot is in 2020 met de introductie van Studytube een online leeromgeving gecreëerd, waarin onder andere ook een groot aantal vitaliteitsbevorderende online (micro)learnings staan.

Nieuwe werken of Hybride werken
De afgelopen periode heeft de organisatie, zij het gedwongen door de coronamaatregelen, ervaring opgedaan met een nieuwe realiteit van het werken. We werken thuis waar het kan en komen naar kantoor als dat echt nodig is. De gemeente Arnhem wil de voordelen van het thuiswerken en de voordelen van het op kantoor werken vasthouden en verankeren. Daarom is er een taskforce hybride werken ingericht, met externe projectleider, om dat wat er is geleerd de afgelopen maanden te vertalen naar alle facetten van het werk. De afdeling P&O is op deze taskforce aangesloten.

Kerngegevens personeel

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het aantal fte's bestuurlijk en ambtelijk opgenomen.

Totaal aantal FTE Arnhem

Realisatie

Realisatie

Begroting

Realisatie

Bezetting

Bezetting

Formatie

Bezetting

2018

2019

2020

2020

Bestuur

Aantal FTE Raad

41

42

39

39

Aantal FTE College B&W

7

7

7

7

Personeel

Aantal FTE ambtelijke organisatie formatie

914

908

938

949

Totaal personeel gemeente Arnhem

914

908

938

949

De begrote formatie is gestegen van 929 fte in 2019 naar 938 fte in 2020. Door invulling van openstaande vacatures is de totale bezetting gestegen van 908 fte eind 2019 naar 949 fte eind 2020. Ultimo 2020 is er een overschrijding op de totale formatie van 11 fte. Een overschrijding binnen het cluster SBR wordt gecompenseerd door een aantal onderschrijdingen bij andere clusters.

Op de onevenwichtigheid tussen formatieve en daadwerkelijk ingezette capaciteit binnen SBR wordt (bij)gestuurd. Startpunt hiervan is een inventarisatie van de opgaven en een vertaling hiervan naar de noodzakelijke personele inzet, zowel per programma als in totaliteit. Confrontatie hiervan met de werkelijk ingezette capaciteit geeft duidelijkheid omtrent de vraag of en hoe moet worden bijgestuurd.

Realisatie

Begroting

Realisatie

Afwijking

2019

2020

2020

Bedragen x € 1.000

Aantal FTE ambtelijke organisatie

Personeelslasten ambtelijke organisatie

70.545

77.585

75.416

2.169

af: corr loonsom (inhuur uit vacatureruimte + decl. vac.ruimte)

5

-3.071

30

-3.100

Stelposten

538

538

Overige emolumenten

1.538

1.532

973

559

af: opbrengsten personeel

-2.512

-1.484

-2.091

608

Voormalig personeel

1.421

467

1.177

-710

Dekking voormalig personeel uit voorziening

-885

885

Inhuur: dekking uit vacatureruimte

2.906

2.963

3.374

-411

Inhuur: dekking uit overige personele budgetten

11.397

8.357

11.590

-3.233

Dekking uit reserves en voorzieningen

-983

-466

-1.521

1.056

Dekking uit andere budgetten dan personeel

0

Saldo personeelsbudget

84.317

86.422

88.061

-1.639

Uit bovenstaande tabel blijkt dat het resultaat op de totale personele lasten en baten op € 1,6 miljoen nadeel uitkomt. In dit resultaat zijn betrokken de afwijkingen op de loonsom, de inhuur, de kosten voor voormalige medewerkers rekening houdend met reeds gevormde voorzieningen, de emolumenten en de opbrengsten voor personeel. De opbrengsten uit personeel worden gerealiseerd vanuit externe partijen.

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2020

2021

2022

2023

2024

Aantal FTE ambtelijke organisatie MJPB 2020-2023

914

903

901

901

901

Bij: sr businesscontroller klimaat en energie en medewerker bedrijfsvoering NEMIA

1

1

0

0

0

Bij: 3,3 fte centraliseren en automatiseren inhuurbalie

3

3

3

3

3

Bij: trainees uit jongerenbudget

9

2

0

0

0

Bij: extra formatie veiligheidshuis, procesregisseur en informatiecoördinatoren

3

4

4

4

4

Bij: toezicht en preventie Diftar, 8,0 fte

8

8

8

8

8

Bij: 6,0 fte, 4,0 fte handhavers en 2,0 fte Bibob, als gevolg van de 4 ton intensivering uit de herstelagenda

6

6

6

6

Af: te realiseren taakstellling 6,0 fte als gevolg van de 4 ton intensivering uit de herstelagenda

-6

-6

-6

-6

Af: reorganisatie W&I, budgetneutraal

-3

-5

-4

-4

-4

Aantal FTE ambtelijke organisatie Begroting 2021-2024

935

916

912

912

912

Bij: +2,0 fte consulent W&I-Handhaving, zorgfraude

2

2

2

2

2

Bij: 0,6 fte integraal handhaver aereaal

0

1

1

1

1

Bij: bijdrage economie SBR

1

1

1

1

1

Aantal FTE ambtelijke organisatie jaarrekening 2020

938

920

916

916

916

Vanaf 2020 is een lichte daling op de formatie zichtbaar.

Inhuur externen

2017

2018

2019

2020

Bedragen x € 1.000

Begroot

10.146

9.033

11.409

11.320

Realisatie

14.887

10.388

14.303

14.963

Afwijking

-4.741

-1.355

-2.894

-3.644

De totale inhuur over 2020 bedraagt bijna € 15 miljoen. De totale kosten zijn in lijn met voorgaande jaren. De redenen om over te gaan op inhuur zijn voornamelijk:

  • de noodzaak om te werken met een flexibele schil in verband met externe financieringsbronnen, die conjunctureel en derhalve variabel is (bijvoorbeeld openbare werken, PIM en gebiedsrealisatie en vastgoed);
  • specialismen (bijvoorbeeld bij PIM, gebiedsrealisatie en vastgoed, strategie, beleid en regie);
  • vervanging wegens ziekte en verloop;
  • extra Inzet externe krachten in verband met werkzaamheden als gevolg van de coronacrisis (bijvoorbeeld inzet TOZO, impactanalyse en coronadashboard).
Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17