Jaarstukken 2020 Geamendeerd
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Uitbreiding digitale dienstverlening
Processen voor onder andere het WOB verzoek, inkoop en aanbesteding en drank en horeca exploitatie vergunningen zijn geoptimaliseerd, vanuit drie invalshoeken: de inwoner, kosteneffectiviteit en duurzame informatievoorziening. Er is een platform voor e-participatie gerealiseerd om een extra kanaal te creëren waar inwoners betrokken kunnen worden. Arnhem is klaar voor de aansluiting op de landelijke voorzieningen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en loopt hiermee mee in de landelijke voorhoede van deze ontwikkeling. Er is een ondernemersregister ingericht om meer lokale inkoop te stimuleren. Om dit alles in een goede infrastructuur te borgen is veel samengewerkt aan het voortdurende ontwikkelproces bij ICT De Connectie. Wat betreft het op orde brengen van de informatievoorziening en het archief is samengewerkt met het Gelders Archief. Dit loopt na wat vertragingen in de zomer van 2020 weer door. De achterstanden op het gebied van vernietigen zijn deels ingelopen maar pas in 2021 zullen deze helemaal zijn weggewerkt.

Informatiegestuurde organisatie
Na het voorbeeld van het sociaal domein, de monitor op zorg, wordt voor veel van de programma’s een monitor ontwikkeld, zoals de woonmonitor, een inclusiemonitor en een monitor op het programma doorbraak naar werk. Onderdeel van dit proces is ook het meewerken aan het formuleren van meetbare doelen, zodat er bij het ontwerp van de processen gestart wordt met het nadenken over indicatoren en monitoren. Er zijn volgende stappen gezet in het duurzaam borgen van het informatie gestuurd werken, in capaciteit, kennis en vaardigheden. Een pilot in samenwerking met ICT heeft de tooling voor het verzamelen en presenteren van gegevens een stap verder gebracht.
In de raad is een plan gepresenteerd om verder te werken aan Open Data. De speerpunten zijn: meer en beter beschikbare data sets, voldoen aan de aankomende WOO en het betrekken van inwoners. Op deze speerpunten zal jaarlijks worden gereflecteerd. In maart zijn de WOB verzoeken al als open data op het Arnhemse portaal opgenomen.

Modernisering werkplek
Zoals hierboven al vermeld is corona een stimulerende kracht achter de versnelling van de doorontwikkeling van de werkplek geweest in 2020. De functionaliteiten zijn uitgebreid waardoor video bellen mogelijk is en de uitrol van meer samenwerkingsmogelijkheden is voorbereid. Er is gekozen voor mobiele apparaten voor (bijna) alle medewerkers en de uitrol hiervan is halverwege het jaar gestart en zal na wat tegenslagen in de levering in 2020 in de eerste helft van 2021 voltooid zijn. Er wordt voor de toekomst gekeken naar effectieve vormen van hybride werken en hiervoor zijn in verschillende vergaderzalen al voorzieningen getroffen, zodat medewerkers ook vanuit huis kunnen meedoen aan vergaderingen. Hiervan zijn er minder gerealiseerd dan de wens was. Dit zal ook in het voorjaar van 2021 op het gewenste niveau worden gebracht. Er is ook op een aantal andere projecten vertraging opgelopen, intranet, digitaal ondertekenen, door corona en ook door de inzichten die hierdoor zijn ontstaan. Ook hebben de medewerkers een incidentele vergoeding gekregen voor het aanbrengen van technische verbeteringen op de thuiswerkplek. De verwachting is dat het thuiswerken vanaf nu voor altijd veel gebruikelijker zal zijn.

Informatieveiligheid, privacy & auditing
In 2020 is er verder gebouwd aan informatieveiligheid en privacy, ook in regionaal verband. Er is al een plan om voor eind 2021 aan de Baseline Informatieveiligheid Overheid te voldoen. In 2020 is veel aandacht naar het veilig thuiswerken gegaan, daarom zijn de verplichte maatregelen nog niet allemaal voltooid. De rol van CISO (Chief Information Security Officer) is vanaf begin van het jaar structureel ingevuld, voor zowel de gemeente Arnhem als De Connectie. In samenwerking met De Connectie zijn maatregelen genomen om grootschalige incidenten te voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsvoering beter te borgen. In de jaarlijkse ENSIA zelfevaluatie zijn zwakke plekken nu duidelijk in beeld gekomen en de oplossingen zijn ook bepaald. Bij de externe audits voor de DigiD koppelingen en Suwinet zijn niet alle normen behaald. De gegevens van inwoners hebben geen risico gelopen en ook hier is de oplossing in beeld. De eerste stappen zijn gezet om de IT-auditing aan de informatiebeveiligingsprocessen te koppelen.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 14:51:56 met de export van 07/08/2021 13:52:17