Auditing en risicomanagement
De beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen is in de raad besproken. Op 16 september 2020 heeft de raad besloten om de uitgangspunten voor risicomanagement en spelregels voor weerstandsvermogen, zoals opgenomen in deze nota vast te stellen en richtinggevend te laten zijn voor het omgaan met risico's en financiële buffers. In de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen wordt dit verder toegelicht.
Het jaar 2020 was door de coronacrisis een ander jaar dan voorgaande jaren. Vanaf het begin van deze crisis is de vinger aan de pols gehouden wat de impact van de crisis zou kunnen zijn en welke gevolgen dit zou kunnen hebben voor het gemeentelijk risicoprofiel. De raad is hierover een aantal keren geïnformeerd via de zogenaamde Impact-analyse corona. Ook maakten de uitkomsten van deze impactanalyse deel uit van het gemeentelijke corona dashboard.
Daarnaast is ook gewerkt aan maatregelen om de risico's/effecten van de coronacrisis te beheersen. Deze maatregelen zijn opgenomen in de Herstelagenda, zoals deze door de raad is vastgesteld.
Rechtmatigheid en financial audits
Voor 2020 geldt dat de accountant controleert op rechtmatigheid en vaststelt dat er geen materiële onrechtmatigheden hebben plaats gevonden. Vanaf boekjaar 2021 verandert deze systematiek en dient het college naar verwachting zelf een rechtmatigheidsverklaring af te geven.
Wij volgen de ontwikkelingen hieromtrent nauwgezet en waar nodig treffen wij voorbereidingen om een dergelijke verantwoording ook gegrond af te kunnen geven. Belangrijk hierbij is het opzetten van een deugdelijke (verbijzonderde) interne controle. In 2020 is hieraan verder vorm gegeven en is geïnvesteerd in kwaliteit en diepgang. Daarnaast is in 2020 een audit-tool aangeschaft om de interne controles die voor de rechtmatigheidsverantwoording uitgevoerd moeten worden, duidelijk te documenteren en vast te leggen. Voor de uitvoering van de interne controle wordt nauw aangesloten bij de werkzaamheden die door de accountant worden uitgevoerd. Op deze wijze wordt optimaal gebruik gemaakt van elkaars inzet.
Frauderisico-analyse
In 2020 is een start gemaakt met het opnieuw inventariseren van de frauderisicogebieden binnen de gemeente. Dit met een geactualiseerde frauderisico-analyse als resultaat. In 2021 zal deze frauderisico-analyse in het college worden behandeld.
Business Intelligence
In 2020 is ingezet op business intelligence binnen sociaal domein ten behoeve van een gerichtere sturing vanuit beschikbare data. Er is geïnvesteerd in opleiding en kennisdeling bij het gebruik van PowerBI als tool hiervoor.