Corona heeft vanzelfsprekend in 2020 veel gevolgen voor onze organisatie gehad. Door corona is er vanuit informatie en automatisering op bepaalde gebieden veel ontwikkeling versneld, bijvoorbeeld omdat thuiswerken en de anderhalvemetersamenleving vragen om nog meer digitalisering. Voor zelfstandige ondernemers is er in maart 2020 een digitaal proces ontwikkeld voor de TOZO regeling en er is een corona-dashboard ontwikkeld, dat ook voor burgers via de website van de gemeente beschikbaar is. De (extra) inzet op het managen van de gevolgen van corona heeft op een aantal andere onderdelen juist voor vertraging gezorgd.
Juridische Zaken organiseerde als eerste in Nederland online commissievergaderingen.
Dit is inmiddels een ingeburgerde werkwijze geworden die ook niet of nauwelijks tot verstoringen heeft geleid.
Met de invoering van de TOZO is bijgedragen aan de vorming van het beleidskader en geacteerd in de afhandeling bezwaar en klachten. Verder is bijgedragen aan de vorming van het afwegingskader subsidies.
Financiën en Control was vertegenwoordigd in het corona finance team dat de gevolgen van corona voor de verschillende programma's, zowel beleidsmatig als financieel, inventariseerde en vertaalde naar voorstellen voor (bij)sturing. Hieruit is (ook) het eerder genoemde dashboard ontstaan.
Vanuit Personeel en Organisatie zijn door corona een aantal fysieke activiteiten uitgesteld of online georganiseerd. Zo zijn de trainingen 'selecteren zonder vooroordelen' (online) en een vervolg op de Meet & Greet (tussen jongeren uit de stad en onze eigen collega's) uit 2019 (uitgesteld) en diverse activiteiten die in het kader van Diversity week waren gepland (afgelast). Dit geldt ook voor geplande fysieke activiteiten en acties op gebied van vitaliteit.