Actuele kaders
- ‘Licht op groen’/ over de exploitatie (raadsbesluit 2004);
- ‘Het Groen Goed Verdeeld’ (collegebesluit 2006);
- Beheerplan VRI 2020.
Ambitie
- Doelmatige inzet en beheer van verkeersregelinstallaties (VRI) en andere verkeersmanagementinstallaties zoals het parkeerverwijssysteem en het DBSA (Dynamisch Busstation Systeem Arnhem).
- Een goede technische staat en functionaliteit, vooral gericht op het handhaven van de verkeersveiligheid en doorstroming.
- Bijdrage aan leefbaarheid en bereikbaarheid, met een nadruk op het bevorderen van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer.
Planning
Bij reguliere vervangingen worden vanaf 2018 altijd verkeersregelautomaten geplaatst die via de landelijke standaard kunnen communiceren met voertuigen en smartphones.
Voor 2020 stonden de volgende locaties op het programma:
- Velperplein / Steenstraat;
- Eusebiusbuitensingel / Parkstraat / Spijkerstraat;
- Hollandweg Winkelcentrum;
- Amsterdamseweg / Zypseplein;
- Oranjestraat / Oranjebrug.
Resultaat 2020
In 2020 zijn 9 verkeersregelautomaten vervroegd vervangen voor iVRI's (VerkeersRegel Installaties die kunnen communiceren met passerende weggebruikers) binnen het programma Talking Traffic van het ministerie. Deze vervanging is betaald met de subsidie vanuit dit landelijke project. Hieronder vallen ook de verkeerslichten op de Pleijroute. Vervolgens is samen met de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de gemeente Rheden een volledig nieuwe netwerkregeling geplaatst op de Pleijroute die speciaal ontwikkelt is voor de iVRI. Uit voorstudies blijkt dat de doorstroming hierdoor daadwerkelijk verbetert. Dit wordt de komende tijd in de praktijk getoetst.
Daarnaast zijn op de volgende locaties vanuit het investeringsbudget verkeerslichten vervangen:
- Velperplein / Steenstraat;
- Eusebiusbuitensingel / Parkstraat / Spijkerstraat;
- Hollandweg Winkelcentrum;
- Amsterdamseweg / Zypseplein;
- Oranjestraat / Oranjebrug.
Ook dit zijn iVRI's, die kunnen communiceren met passerende weggebruikers.