Begrotingsrechtmatigheid
Het budgetrecht is een recht dat de raad toekomt. Het budgetrecht van de raad houdt in dat het college in
principe alleen uitgaven kan doen en verplichtingen kan aangaan na toestemming ofwel autorisatie van de raad. Met de vaststelling van de begroting geeft de raad het college deze toestemming. Begrotingsrechtmatigheid houdt in dat de financiële beheershandelingen bij de gemeente binnen de begroting dienen te passen. Begrotingsoverschrijdingen die niet bij de raad bekend zijn, beschouwt de accountant als onrechtmatig. Derhalve legt het college aan de raad deze overschrijdingen voor. Formeel is het voldoende alleen de overschrijdingen aan de lastenkant te laten vaststellen om deze alsnog als rechtmatig te laten beschouwen. Na instemming van de raad met deze overschrijdingen is formeel geen sprake meer van "overschrijdingen" en geen begrotingsonrechtmatigheid in het kader van de controleverklaring. Hieraan zijn twee voorwaarden verbonden, conform het Besluit controle accountantscontrole decentrale overheid (Bado):
- het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven, binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven en die nog dienen te worden geautoriseerd;
- de overschrijdingen worden goed herkenbaar in de jaarrekening opgenomen, passend binnen de aanbevelingen in de Kadernota Begrotingsrechtmatigheid van de Commissie BBV. Daarin worden de overschrijdingen in enkele categorieën ingedeeld, die ondanks de overschrijding gewoon als rechtmatig bestempeld, mits goed toegelicht in de jaarrekening. Dat gaat om:
1. compensatie door direct gerelateerde opbrengsten;
2. passend binnen bestaand beleid;
3. open einde regeling;
4. overig.
De onderstaande tabel omvat een overzicht van alle afwijkingen in de lasten tussen de definitieve begroting 2020 en de rekening 2020.
Hieronder wordt in het kort ingegaan op de aard van de overschrijding. Voor de verdere toelichting wordt
verwezen naar het onderdeel 'Wat heeft het gekost' dat in het jaarverslag voor elk programma is opgenomen.
De nadelige afwijkingen per programma worden in de volgende categorieën geplaatst.
1. Compensatie door direct gerelateerde opbrengsten
2. Passend binnen bestaand beleid
3. Open einde regeling
4. Overig
Hieronder wordt in het kort ingegaan op de aard van de overschrijding. Voor de verdere toelichting wordt verwezen naar het onderdeel 'Wat heeft het gekost' dat in het jaarverslag voor elk programma is opgenomen.
De nadelige afwijkingen per programma worden in de volgende categorieën geplaatst.
1. Compensatie door direct gerelateerde opbrengsten
- S00: de hogere lasten worden deels gecompenseerd door hogere baten op onderdeel bedrijfsvoering
- S06: De hogere lasten als gevolg van TOZO worden gecompenseerd door baten die ontvangen zijn voor TOZO
- S09: De hogere lasten als gevolg van kostprijsverhogende BTW worden gecompenseerd
2. Passend binnen bestaand beleid
- S00: De hogere lasten hebben betrekking op de kosten SB&R en meerkosten corona die door de Connectie zijn gemaakt
- S01: De hogere lasten hebben betrekking op extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van corona
- S03: De hogere lasten hebben betrekking op extra uren die zijn gemaakt om de beleidsdoelstellingen te halen
- S04: De hogere lasten worden gecompenseerd door lagere lasten dan begroot op de Wijkprogramma's op dit onderdeel.
- S05: De hogere lasten hebben betrekking op extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van corona
- S07: De hogere lasten hebben betrekking op hogere uitgaven voor zorgkosten binnen het bestaande beleid
- S09: De hogere lasten hebben betrekking op het beheer van gemeentelijk vastgoed
- S12: De hogere lasten hebben betrekking op fasering van grondexploitatieprojecten en het resultaat van de grondexploitatie
3. Open einde regeling
4. Overig
Begroot 2020 Def | Rekening 2020 | Afwijking | |||||||||||
Omschrijving | Lasten | Lasten | |||||||||||
Stedelijke programma's |
Bedragen x € 1.000.000 bedragen positief zijn voordelig, bedragen negatief zijn nadelig.
S00 | Bestuur, dienstverlening en financien | 85,1 | 92,5 | -7,4 | |
---|---|---|---|---|---|
S01 | Veiligheid | 16,4 | 16,7 | -0,3 | |
S02 | Bereikbaarheid | 21,7 | 21,6 | 0,1 | |
S03 | Economie | 5,8 | 6,4 | -0,6 | |
S04 | Onderwijs | 18,3 | 19,2 | -0,9 | |
S05 | Cultuur | 31,9 | 32,7 | -0,7 | |
S06 | Participatie en armoedebestrijding | 194,7 | 195,5 | -0,8 | |
S07 | Zorg | 56,8 | 60,7 | -3,9 | |
S08 | Welzijn en inclusie | 23,2 | 21,1 | 2,2 | |
S09 | Gezondheid en sport | 23,3 | 24,1 | -0,7 | |
S10 | Klimaat, energie en milieu | 7,6 | 5,9 | 1,7 | |
S11 | Ruimtelijke ontwikkeling | 75,8 | 46,9 | 28,9 | |
S12 | Wonen en leefomgeving | 35,9 | 36,3 | -0,3 | |
Subtotaal Stedelijke programma's | 596,8 | 579,6 | 17,2 | ||
GEB1 | CSA | 31,6 | 30,6 | 1,0 | |
GEB2 | Noordwest | 30,1 | 29,0 | 1,2 | |
GEB3 | Noordoost | 24,9 | 23,8 | 1,0 | |
GEB4 | Presikhaaf | 24,0 | 22,9 | 1,1 | |
GEB5 | Malburgen | 38,3 | 34,4 | 3,9 | |
GEB6 | Schuytgraaf/Elderveld | 24,2 | 23,9 | 0,3 | |
GEB7 | De Laar/Elden | 17,5 | 16,5 | 1,0 | |
GEB8 | RKV | 28,4 | 26,7 | 1,7 | |
Subtotaal Wijk programma's | 219,0 | 207,8 | 11,2 | ||
Totaal | 815,8 | 787,4 | 28,4 |